Goede voorbeelden
Verhalen van zorgprofessionals, ouders en cliënten
Geen landelijke Special Media Awards in 2024, maar zó organiseer je je eigen editie
In 2024 worden er geen landelijke Special Media Awards uitgereikt. Wel is het, dankzij een nieuw handboek, mogelijk voor zorgorganisaties om zélf een mini-editie te organiseren.
Hulp bij lezen en schrijven – zo assisteert AI jou en je cliënt
Handige hulp bij lezen, of het schrijven van een brief. Zo assisteert AI jou en je cliënt.
Het verschil tussen kunnen, en aankunnen
De online wereld houdt geen rekening met mensen die kwetsbaar zijn voor overvraging, daar kan mediawijsheid bij helpen.
Hoe help je mensen met een licht verstandelijke beperking om te gaan met desinformatie?
Hoe gaan mensen met een licht verstandelijke beperking (lvb) om met desinformatie op internet? Herkennen ze het? En wat kun je daarmee als begeleider?
Verslag: Gezinshulpverleners testen prototype MediaJungle tijdens expertsessie
Verslag: Gezinshulpverleners testen prototype MediaJungle tijdens expertsessie
'Mo gaat over het hebben van zeggenschap'
De website Mo-online is gemaakt voor en door mensen met een beperking. De site biedt begrijpelijke informatie over een groot aantal (mediawijze) onderwerpen.
Nep Echt! Een app die jongeren met een lvb online zelfredzamer maakt
Jongeren met een lvb kunnen met Nep Echt! zelf veilig online aan de slag.
Docu-film Ik ben ook online! maakt mediagebruik van jongeren met een verstandelijke beperking bespreekbaar
Ook kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking hebben recht op een leuk online leven en deelname aan de digitale samenleving.
‘Door je eigen kwetsbaarheden te delen, is het mediagesprek gelijkwaardiger’
De relatie tussen begeleiders en cliënten is niet altijd gelijkwaardig. Juist in een gesprek over digitale media is gelijkwaardigheid een belangrijke factor. Hoe ga je hiermee om? Niels Bloembergen van Mediajungle legt het uit.
‘Geef je cliënten probeerruimte zodat ze leren uit ervaring!’
Een cliënt online activiteiten verbieden, of streng voorlichten – dat werkt vaak niet vindt pedagogisch medewerker en coördinator Joep van der Waal.
‘Hoeveel schermtijd is gezond? Kijk naar je cliënt!’
Hoe ondersteun je je cliënt als je zelf niet veel van digitale media weet? Adviseur mediawijsheid Hessel Rienstra vertelt.
‘Spreek ons niet te kinderlijk aan!’
Alex is gek op internet. Zo ontmoette hij zijn vriendin via Facebook. Hij deelt zijn tips.
‘Weet wat je moet doen als er online iets misgaat’
Internet levert mensen met een beperking veel plezier op, maar ook problemen. Jolien werd gearresteerd op verdenking van fraude.
Een gelijkwaardig gesprek van man tot man
Sven heeft met zijn begeleiders afspraken over telefoongebruik. Maar dan blijkt hij stiekem een tweede telefoon te hebben.