‘Spreek ons niet te kinderlijk aan!’

Seks & relaties

Alex heeft een licht verstandelijke beperking en is gek op internet. Zo ontmoette hij zijn vriendin via Facebook. Maar hoe zorg je nu voor veilig online daten? En zijn afspraken en regels echt nodig bij mediagebruik? Alex deelt zijn tips en inzichten.

 

Appen, videobellen, het nieuws volgen: Alex vindt het heerlijk om te internetten. Hij heeft een licht verstandelijke beperking en woonde eerder op een woongroep. Hij heeft op allerlei socialmediaplatforms een account, maar is niet op allemaal actief: “Op TikTok moet ik vooral erg lachen om al die gekke dansjes, maar daar doe ik zelf niet aan mee, mijn profiel is privé.” En zijn leukste online ervaring? “Ik heb mijn vriendin via Facebook ontmoet, we zijn nu een jaar samen!”

 

Vertrouwen opbouwen

Alex: “Aan het begin van de lockdown was er een tijdelijke datingsite op Facebook, het leek net Tinder. Je kon elkaar liken en toen hebben we interesse in elkaar getoond, zo raakten we in gesprek.” Alex nam de tijd om zijn vriendin eerst rustig via Facebook te leren kennen. Daarna voegde hij haar toe op WhatsApp en ging videobellen. “Dat praat gemakkelijker, maar daarvoor heb je wel elkaars telefoonnummer nodig. Dat geef je niet zomaar aan iedereen.”

 

Maar wanneer weet je nu wat het goede moment is? Alex vindt dat je eerst een tijdje vertrouwen moet opbouwen en een goede band met elkaar moet krijgen. Ook wist hij van zijn begeleiders en van de informatie die hij zelf op internet op zoekt, wat de gevaren zijn van social media. “Er zijn veel fake accounts op bijvoorbeeld TikTok of Instagram, die kun je herkennen als je goed oplet.”

 

Nepaccounts

Hij heeft een goed oog voor nepaccounts en gaat soms als een echte detective op zoek, waarna hij de accounts bij het platform rapporteert. “Ik ontdekte bijvoorbeeld een nepaccount van de bloemist uit de buurt, dus stuurde ik die een bericht: weet je van dit account?” Ook spamberichten in de mail herkent hij feilloos omdat hij er veel over leest, bijvoorbeeld op internet en in computerbladen. “Als het je hobby is, dan leer je het vanzelf!”

 

Grote verschillen

Alex merkt wel dat digitaal vaardig zijn niet voor iedereen vanzelfsprekend is. In zijn oude woongroep zag hij grote verschillen in de kennis en omgang van bewoners en begeleiders met social media. “Ik keek bijvoorbeeld mee over de schouder van iemand op de groep en zag dat hij een foto van een medebewoner op een datingprofiel had gezet, dat kan natuurlijk niet.” 

 

Ook weet hij uit eigen ervaring hoe snel een foto of verhaal de ronde kan doen op internet. “In mijn woongroep was een keer een telefoon gestolen, toen heeft iemand mij daarvan online beschuldigd en mijn foto gepost.” Alex meldde het direct aan zijn begeleider, die er veel werk aan heeft gehad om het valse bericht weer offline te krijgen. “Op social media is het lastige dat Jantje het online zet, en Klaasje gelooft het.” Daarom vindt Alex het fijn dat hij altijd terecht kan bij een begeleider of bij zijn moeder. 

 

Balans tussen vrijheid en afspraken

Alex wil vooral graag veel vrijheid hebben op het internet, maar hij ziet het nut van bepaalde regels en afspraken ook wel in. Een balans tussen die vrijheid en de regels is belangrijk. “Bijvoorbeeld: het geluid van de telefoon uit doen als je op de groep bent. Of je telefoon wegleggen tijdens het eten. Anders ga je morsen en heb je helemaal geen contact meer elkaar.” 

 

Ook vindt Alex het belangrijk dat je afspraken maakt over contact met vreemden op internet. Met zijn vriendin deed hij daarom rustig aan, en door de lockdown werd een ontmoeting nog langer uitgesteld dan ze eigenlijk wilden. “We hebben elkaar nu al twee keer gezien en straks gaan we naar de camping met onze moeders erbij!” 

 

Niet te kinderlijk

Omdat hij zoveel van internet en social media weet, heeft Alex ook meegeholpen bij het ontwikkelen van het spel MediaJungle. Dit is bedoeld om samen over media te praten. Een van zijn belangrijkste feedbackpunten daarbij was: “Maak het niet te ingewikkeld, maar spreek ons vooral niet te kinderlijk aan. Probeer te leren van je cliënten!”