Vraag

Met welke activiteiten integreren we mediawijsheid in onze zichtbaarheid als zorginstelling?

Antwoord

Zorg dat de afdeling communicatie voldoende en regelmatig aandacht schenkt aan mediawijsheid. Bijvoorbeeld via campagnes, nieuwsbrieven, flyers, posters en social media. Zet bijvoorbeeld vlogs in voor het werven van personeel of gebruik een app om nieuwe medewerkers te trainen in mediawijsheid. Laat ook helder zien wat je organisatie doet aan preventie rond digitale risico’s en het stimuleren van kansengelijkheid en talentontwikkeling online. 

 

Vertaal hierbij het mediabeleid in begrijpelijke, duidelijke en leuke taal. Betrek je medewerkers erbij: hoe kun je dit het beste doen, waar ligt de behoefte? Denk ook na welke vormen het beste passen bij je organisatie. En zorg ervoor dat het onderwerp niet eenmalig als project aandacht krijgt, maar dat het structureel op de agenda staat. 

 

Ook kan het helpen om ambassadeurs in te zetten. Dit zijn medewerkers met een passie of talent voor het onderwerp, die er graag over vertellen. Het enthousiasme van zulke digitale voorlopers werkt vaak aanstekelijk voor anderen via bijvoorbeeld social media. En richt je in vacatures eens meer op mediawijsheid. Zo trek je nieuw personeel aan met digitale talenten.

 

Daarnaast vinden digitaal vaardige cliënten het vaak leuk om te vertellen over hun creaties. Laat ze bijvoorbeeld meedoen met de Special Media Awards, of zet hun talenten in de spotlight via de socialmediakanalen van je eigen organisatie. 

 

Checkvragen

  1. Is de visie op en het beleid rond mediawijsheid voldoende helder om naar buiten toe uit te dragen?

  2. Besteedt de afdeling communicatie structureel aandacht aan mediawijsheid?

  3. Is het voor buitenstaanders helder hoe jouw organisatie digitale risico’s tegengaat? En hoe jouw organisatie digitale kansengelijkheid en talentontwikkeling stimuleert?

  4. Welke digitale middelen worden ingezet om de organisatie online zichtbaar te maken?

  5. Betrek je je medewerkers bij het uitdragen van mediawijsheid in de buitenwereld?

  6. Zet je ambassadeurs in om online aandacht te besteden aan mediawijsheid?

  7. Wordt mediawijsheid in eventuele vacatures genoemd als pre?

  8. Zet je digitaal getalenteerde cliënten online in de spotlight (mits ze dat leuk vinden)?