Zorg dat je cliënt weet dat je hem onvoorwaardelijk steunt. Op die manier hoeft hij niet bang te zijn voor je oordeel, en eraan te twijfelen of hij iets wel kan vertellen. Benadruk bijvoorbeeld nooit hoe vaak je hem al gewaarschuwd hebt.
Daarnaast is het belangrijk contact op te nemen met het meldpunt van je organisatie. Bespreek samen wat er is gebeurd en wat je daaraan kunt doen. Wanneer een cliënt bankgegevens aan iemand anders geeft, is dit een meldbaar incident. Ook krijgt je organisatie dankzij jouw melding beter zicht op hoe vaak het voorkomt, zodat er actie kan worden ondernomen om herhaling te voorkomen.
Houd er rekening mee dat je cliënt zich er niet altijd bewust van is dat hij (mogelijk) opgelicht wordt. Sommige cliënten leren er niet van en worden vaker slachtoffer van dezelfde oplichtingstruc. Probeer altijd het gesprek aan te gaan met neutrale vragen als: wil je dit echt? Hoe helpt dit jou? Hoe kan ik je helpen?
Soms is samenwerking met de politie nodig omdat iemand geld van je cliënt steelt. Je cliënt kan daarvan aangifte doen, maar die keuze is wel aan hem of haarzelf. Vraag of je cliënt aangifte wil doen: hij of zij weet misschien niet dat dit een mogelijkheid is.
Het weggeven van bankgegevens hoeft niet altijd tot een aangifte te leiden. Bijvoorbeeld als je cliënt zijn pinpas en pincode aan de buurman geeft met de vraag een boodschapje te doen. In zo’n geval kun je je cliënt voorstellen een nieuwe pas met nieuwe code aan te vragen.
Houd er rekening mee dat je niets kunt afdwingen of verbieden. Ga daarom samen met je cliënt op zoek naar meer informatie over een veilige omgang met geld en bankgegevens. En denk samen na over oplossingen.
Checkvragen
-
Aan wie heeft je cliënt zijn of haar bankgegevens gegeven, en met welk gevolg?
-
Heb je melding gemaakt van dit incident bij je organisatie?
-
Voelt je cliënt zich vrij en veilig om hierover te praten, zonder beoordeeld te worden?
-
Is je cliënt zich ervan bewust dat hij mogelijk slachtoffer is van oplichting?
-
Wil je cliënt aangifte doen? Weet je cliënt dat dat kan?
-
Is er mogelijk een simpele oplossing, zoals de pas blokkeren en een nieuwe aanvragen?
-
Waar kunnen jullie samen informatie vinden om meer te leren over het onderwerp?
-
Bedenk je samen met je cliënt oplossingen die bij hem of haar passen?
Meer lezen?