Vloggen

Een geboren verhalenverteller – dat is Samir (19).

Hij praat je de oren van het hoofd over films, en doet dat het liefst voor de camera. Hij recenseert de nieuwste Marvel-films in zijn vlogs. Die zet hij op TikTok. Aan het maken van de filmpjes beleeft hij veel plezier, en hij leert ervan video-editen. En soms gaat hij na een bioscoopbezoekje meteen live om zijn mening te delen. Maar op sommige filmpjes krijgt hij niet veel reacties. Soms ook vervelende reacties. Dat begrijpt hij niet en het maakt hem verdrietig.

1

Waarom is vloggen leuk?

Meer

Vloggen kan over van alles gaan: make-up, gadgets of het dagelijks leven. Het filmen en editen is een heel creatief proces. Je bent zelf de regisseur, presentator en editor van jouw eigen verhaal. Als het eindresultaat online staat geeft je dat een trots en voldaan gevoel.

Vloggen:

  • is vooral een hele leuke hobby voor de cliënt;

  • stimuleert de cliënt om creatief aan de slag te gaan met presentatie, video en montage.

  • geeft de cliënt veel plezier en afleiding om met iets zinvols bezig te zijn;

  • verbindt de cliënt met fijne contacten zoals volgers en gelijkgestemden;

  • biedt de cliënt een platform om zichzelf te laten zien en dat geeft een trots gevoel.

2

Wat zijn de aandachtspunten?

Meer

Bij het vloggen en het ‘live gaan’ zijn er ook een aantal aandachtspunten om rekening mee te houden. Of die van toepassing zijn, verschilt per persoon.

Bijvoorbeeld:

  •  Live gaan, kan door het directe contact met kijkers snel escaleren en intense emoties opleveren. Denk aan een overweldigende hoeveelheid opmerkingen, of bijvoorbeeld ongepaste of gemene commentaren. Soms worden deze bewust gemaakt om reactie van de cliënt uit te lokken. Lees hier meer
  • Privacy-gevoeligheid rond het delen van persoonlijke of gevoelige informatie, denk bijvoorbeeld aan adresgegevens. Cliënten hebben vaak niet door wie er allemaal meekijkt.
  • De cliënt heeft misschien niet door hoeveel werk, vaardigheden, tijd en energie het kost om media te maken. 
  • De cliënt heeft mogelijk erg hoge verwachtingen, waardoor de resultaten kunnen tegenvallen of teleurstellen. 
  • De cliënt kan vervelende reacties krijgen van anderen, dat is moeilijk om mee om te gaan. 
  • Het tempo ligt online vaak hoog, wat niet iedereen kan bijhouden. De cliënt kan hierdoor stress of prestatiedruk ervaren.
3
Wat kun jij doen in de begeleiding? Gebruik deze 8 stappen!

Natuurlijk vindt de cliënt het leuk om te vloggen, maar hij heeft jou nodig om het ook leuk, behapbaar en veilig te houden, dat doe je met deze 8 stappen!

1. Inventariseer

Weet je op welk(e) platform(en) de cliënt vlogs deelt en hoe actief die daarin is?

Bekijk de online profielen eens. De vlogs zelf geven je een mooi beeld van hoe de cliënt zich online profileert en wat hij deelt. Kijk ook eens naar het aantal vlogs, volgers en reacties – wat maak je daaruit op? Plaatst de cliënt erg veel vlogs bijvoorbeeld en zie je daaraan dat het veel tijd en energie inneemt? Bespreek ook in je team wat jullie standpunt is over social media en hoe je hier methodisch op kunt handelen.

2. Observeer

Valt je iets op in het gedrag van de cliënt dat je niet direct kunt plaatsen?

Heeft het misschien met het vloggen te maken? De cliënt loopt wellicht vast in het creatieve proces om de vlog te maken of heeft moeite met de reacties op zijn vlogs of live streams. Vaak komt een cliënt vanzelf met een hulpvraag, maar soms is de drempel hoog en maakt een gerichte vraag het verschil.

3. Analyseer

Welke positieve en negatieve aspecten ervaart de cliënt bij het vloggen of ‘live gaan’? Wat doet het met hem?

Heeft het vloggen of ‘live gaan’ invloed op zijn omgeving? Wat maakt extra kwetsbaar of juist niet? Zet dit voor jezelf op een rijtje; dit is de basis voor de verschillende aandachtspunten waarop je de begeleiding kunt richten.

4. Bespreek

Stel je open vragen om meer te weten te komen?

Om het vloggen te bespreken, heb je eigenlijk alleen oprechte interesse en nieuwsgierigheid nodig. Als startpunt kun je bijvoorbeeld de onderstaande vragen gebruiken. Vraag door op de antwoorden. Zo krijg je inzicht in wat de cliënt doet en waar begeleiding bij nodig is.

 

  • Waar kan ik jouw vlogs vinden? 
  • Waar gaan jouw vlogs over? Wat wil je jouw volgers vertellen of laten zien?
  • Ga je wel eens live? Wat laat je dan zien? Hoe zijn de reacties?
  • Zijn er ook dingen die je niet laat zien in je vlog of als je live gaat?
  • Op welke vlog ben je het meest trots? Waarom?
  • Welke vlogger, YouTuber of TikTokker vind je zelf leuk om te volgen?
  • Is het moeilijk om een vlog te maken? Wat moet je daar eigenlijk allemaal voor doen?
  • Wat zou jij nog willen leren (of beter willen kunnen) voor het vloggen?
  • Vind jij het belangrijk om veel volgers, likes of comments te hebben? Waarom?
  • Zijn er ook minder leuke kanten aan het vloggen of live gaan? Hoe ga je daarmee om?

5. Verlicht

Ervaart de cliënt prestatiedruk?

Verlicht de prestatiedruk die de cliënt mogelijk ervaart. Er zijn veel succesvolle vloggers, de cliënt volgt er vast ook een aantal. Daardoor kunnen er grote ambities en hoge verwachtingen ontstaan. Voorkom frustraties en teleurstellingen door samen te bespreken wat realistisch is. Leg de nadruk op het proces, het plezier en het trotse gevoel van zelf iets maken!

6. Stimuleer

Welke behoeftes vervult het vloggen of ‘live gaan’ voor de cliënt?

Mogelijk wil je de cliënt beschermen voor vervelende of verdrietige situaties en daarom het vloggen of ‘live gaan’ ontmoedigen of verbieden.

 

Maar wist je dat het ook specifieke behoeftes vervult?

 

Denk aan zelfexpressie, sociale verbinding, creativiteit, zichtbaarheid en erkenning. Stimuleer het daarom, in plaats van te verbieden.

Verbieden neemt wel de risico’s weg, maar niet de behoefte om te vloggen.

 

Richt je in de begeleiding daarom op de vraag: hoe dan wel? En geef probeerruimte. 

7. Spreek af

Kunnen afspraken de cliënt helpen bij het vloggen en live gaan?

Maak afspraken over het vloggen en live gaan. Bespreek de do’s en don’ts vanuit een positieve insteek – en blijf deze regelmatig herhalen. Wie mogen jouw vlogs bekijken? (open of gesloten account). Wat kunnen we afspreken om leuke en goede vlogs te maken? Wat laat je wel en niet zien? Wat doe je bij reacties waar je boos, verdrietig of bang van wordt?

8. Plan

Hoeveel tijd wil de cliënt besteden aan het vloggen?

Maak samen een planning voor de tijdsbesteding aan het vloggen en live gaan. Het maken van een vlog is tijdrovend en ook live gaan vraagt om voorbereiding, het helpt daarom om samen de activiteiten te plannen. Neem dit ook op in het zorgplan zodat er tijd en ruimte beschikbaar is. 

Wil je meer weten?

Op zoek naar meer informatie over gamen? Ga aan de slag met deze vragen en bronnen:

  1. Weet de cliënt al hoe die een vlog kan maken en waarop daarbij te letten? Bekijk het filmpje van Jeffrey die vlogt over zijn beperking op Mo-online.nl
  2. Wat wil de cliënt precies bereiken met het vloggen? Is de wens al helder?
  3. Welke aspecten kan de cliënt beter wel of niet laten zien in de vlogs?
  4. Hoe voorkom je dat de cliënt te hard van stapel loopt? Maak je samen een vlogplan?
  5. Heeft de cliënt te hoge verwachtingen van het vloggen? Hoe begeleid je hem bij het vloggen?
  6. Wat voor reacties krijgt de cliënt op de vlogs? Zijn die positief of negatief?
  7. Hoe houd je samen de balans in de tijd en energie die de cliënt besteed aan het vloggen?
  8. Hoe geef je de cliënt probeerruimte bij het vloggen?